Cykel

Upplev Karlskoga på cykel!

Upptäck Karlskoga på två hjul! Cykla någon av våra fantastiska leder där du får uppleva både naturen och kulturhistoriska platser längst vägen. Varierande terräng och möjlighet till att stanna för en fika på flera ställen.

Cykla i Karlskoga

I Karlskoga finns bra möjligheter att ta sig fram på cykel! Utanför tätorten finns det fyra cykelleder som Karlskoga Kommun svarar för med varierad terräng och natur.

Vi har en fantastisk natur att upptäcka och det finns mängder av fina smultronställen längst med vägarna.

Alla Karlskogas cykelleder startar på Alfred Nobels Torg och är märkta med blåa skyltar med en cykel. Kartor finns att hämta på Turistbyrån. På Turistbyrån kan du även låna en elcykel över dagen, du får även låna cykelhjälm och barnstol om så önskas. En mycket roliga och uppskattad aktivitet av många.

Så packa picknickkorgen och bege dig ut på en tur och njut av både naturen och omgivningarna!

Möckeln runt

Den här leden är en gammal goding på ca 30 km. Det finns mycket att se längst hela leden och många platser att stanna på för en paus! Utsikten är fantastisk.

Det finns mycket att se när du cyklar runt Möckeln. Först passerar du Näset och fortsätter förbi hembygdsgården i Aggerud. Sedan cyklar du förbi Storängens handelsområde, fortsätter du ytterligare 500 meter kommer du fram till Espenäs, svänger du ner här hittar du en trevlig badplats. Om du väljer att cykla vidare så fortsätter du på den asfalterade cykelbanan fram till Degerfors och du passerar Degernäs badplats och sedan golfbanan. Du fortsätter sedan vidare ner mot Hästhagen och längs Letälven. På din högersida ser du Stora Valla (hemarenan för DIF), innan du åker över bron till cykelvägen vid Bruksvägen.

Trampar du på en bit till, kommer du fram till en rastplats som heter Idyllen. Där finns bänkar som bjuder in till en paus. Nästa riktning efter en paus blir Möllebadet och efter ytterligare några kilometer så ligger Degerfors hembygdsgård-Knutsbol.

Efter ytterligare någon kilometer kommer du fram till Labbsand, här kan du både bada och köpa glass eller ta en fika. Fortsätt sedan på vägen och du kommer så småningom fram till golfbanan i Karlskoga och Valåsens sågverk. När du har passerat sågverket tar du höger in på Nedre Älvgårdsvägen, och under E18 och fortsätter över Svartälven. Följ älven en liten bit, du kommer efter en stund fram till ett villaområde och Sandviksbadet. Fortsätt följ skyltningen så är du snart framme i centrum igen!

Lunnedsrundan

Ta en tur ut till Karlskogas härliga friluftsområde!

Rundan är 22 km lång. Till en början är vägen ganska så flack med vacker natur- och kulturbygd. Du kommer under vägen att passera flygfältet, byn Kilsta och vid Forsby svänger du upp till vänster på en mindre väg genom skogen. Skogen är väldigt brant på några ställen så var försiktig!

Efter skogen bär det av nedför till Lunnedet, och väl där så kan du bada, äta eller ta en kopp kaffe i cafét! Du kan även kika runt i dem trevliga bodarna vi Knappfors eller stanna och titta på båtarna som slussas. Du kan även ta en längre paus och prova på minigolfen!

Påväg tillbaka sedan så tar du vägen förbi sommarkyrkan, efter det följer du Lonnen och dess natursköna omgivningar till Äspedalen. Där tar du vänster och följer grusvägen och åker över en liten bro fram till den asfalterade Filipstadsvägen, följ de blåa skyltarna så är du snart tillbaka i centrum.

Granbergsdalsrundan

Granbergsdalsrundan är 24 km lång.

Följ Katrinedalsgatan österut, vid cirkulationsplatsen vid Skolgärdet tar du vänster och följer Boåsvägen fram till Filipstadsvägen, håll till höger mot E18 och passera trafikljusen.

I stadsdelen Rosendal kan man se de gamla bruksarbetarbostäderna från 1913. Det var ett högstatusområde att bo i och finast var att ha en tvårumslägenhet. Idag är lägenheterna ombyggda men inga större exteriöra förändringar har gjorts. Hela området har ett högt kulturhistoriskt värde. Gråbo – Minnenas museum och Korpkullen, ligger också här.

Följ sedan Noravägen till Lerängen, där svänger du av åt vänster mot Granbergsdal. Vid Granbergsdals Hytta kan man vandra omkring i Naturparken, strosa omkring på sinnerstenshögarna, sitta under lummiga lönnar och dricka kaffe. Här finns det sommartid en kaffestuga och även en hantverksbod. Man kan även på egen hand gå runt i Hyttan och bilda sig en uppfattning om hur tackjärnstillverkningen gick till. Hyttan togs i drift år 1642, den var från början en så kallad mulltimmerhytta. Efter en rad ombyggnationer och förbättringar hölls den i drift till år 1925.

Efter en paus vid Granbergsdals Hytta fortsätter du grusvägen till Öfalla, sväng där höger mot Karlskoga. Vid Forsnästorpsbron tar du vänster mot Immetorp. Fortsätt på Immetorpsvägen fram till E18 och sedan över Svartälven, sväng ner under bron och cykla en bit längst med älven.

Du kommer sedan fram till ett villaområde och så småningom Sandviksbadet och Backa strand där du kan bada, följ därefter de blåa skyltarna tillbaka mot centrum.

Hyttleden

Hyttleden är 47 km lång och du kommer att passera flera intressanta platser efter vägen.

Börja trampa mot flygfältet och passera Karlskoga Flygplats och byn Kilsta. Efter det tar grusvägen vid och du cyklar genom ett öppet landskap. Vid Äspedalen gör vägen en 90 graders sväng, fortsätt rakt fram på en slingrande vacker väg som följer sjön Lonnen, den första sjön i vattensystemet Bergslagskanalen.

Därefter kommer du fram till Lunnedet, som blir en naturlig rastplats, men tillgång till bad, mat, kaffe och sevärdigheter i form av slussar vid Knappfors, där också den 700 år gamla eken står.

De gamla sinnerstenshusen står under sommartid öppna med lanthandel, utställningar, smedja och kvarn. Leden fortsätter sedan mot Lonnhyttan, där en bergsmanshytta en gång funnits vid forsen.

Fortsätt mot Torpskog längs Kedjans dalgång, och sedan mot Tavlan, som är en liten by med kapell och klocktorn. Sväng vänster vid Tavlan och följ gamla Lokavägen upp på rullstensåsen.

Ta vänster mot Västra Kärne. I kulturlandskapet mellan Västra och Östra Kärne blir åsen flackare och bredare. Här finns också tydligare spår efter inlandsisen. När den började smälta, tappade den ibland stora isstycken, som blev begravda i grus och slam. De hål som uppstod när isen smälte kallas dödis gropar. I sådana groppar ligger sjöarna Östern, Västern och Tiljern.

Passera över väg 205 och fortsätt mot Östra Kärne. Du kommer passera förbi flera gamla bergsmansgårdar, som är typiska för Karlskogas bebyggelse under bergsmanstiden. Bergsmän hade andelar i eller ägda själva gruvor och hyttor.

I Granbergsdal passerar du den välbevarade Hyttan, sedan fortsätter du mot Karlskoga och passerar Granbergsdals skola. När du kommer till Lerängen fortsätter du på väg 243 som övergår till Noravägen när du kommer in i Karlskoga. Följ de blåa skyltarna tillbaka mot centrum.